Praktijkzaken

In verband met vakantie is de praktijk gesloten van vrijdag 23 juli - zondag 15 augustus 2021. Voor dringende vragen (zie ook  bij contact en aanmelding  "wat te doen in crisis") kunt u contact opnemen met uw eigen huisarts binnen kantooruren, of met de h​uisartsenpost buitenkantooruren. Maandag 16 augustus is de praktijk weer open. 


Maatregelen in verband met het Coronavirus:

Vanaf 15 december 2020 (ingang lockdown):

GZ-psychologen en psychotherapeuten verlenen zorg in het kader van de Zorgverzekeringswet en vallen onder de Wet BIG. Behandelingen kunnen daarom face-to-face in de praktijk blijven plaatsvinden.

(zie ook : www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19 , tab : overzicht uitgezonderde contactberoepen tijdens lockdown)

RIVM-maatregelen

Face-to-face afspraken (met inachtneming van alle voorzorgsmaatregelen en richtlijnen) zijn toegestaan. We houden ons aan RIVM maatregelen: geen handen geven, 1,5 meter afstand houden en zorg voor extra hygiënische maatregelen (regelmatig wassen/desinfecteren van handen en contactpunten, hoesten of niesen in de elleboog)

Als u last heeft van hoesten, koorts heeft of neusverkouden bent, wordt u gevraagd om thuis te blijven. Mocht u (lichte) klachten hebben, dan is beeldbellen of een telefonische afspraak ook een mogelijk alternatief. Denkt u er wel aan om de afspraak op tijd af te zeggen of om te zetten in een telefonische afspraak.

Aanmelding 

Als u last hebt van psychische klachten en u zoekt hier hulp voor, dan kunt u rechtstreeks contact opnemen met de praktijk. Ook kunt u eerst uw klachten bespreken met uw huisarts. De huisarts, POH-GGZ of bedrijfsarts maken vaak al een inschatting van de ernst van de klachten. Zij zullen u als dat nodig is gericht verwijzen naar de generalistische basis GGZ of de gespecialiseerde GGZ. Bij doorverwijzing naar een GZ-psycholoog en/of psychotherapeut is er (vermoedelijk) sprake van problematiek die valt onder het diagnostische systeem DSM-V.

U kunt zich telefonisch aanmelden (T 06-45657987) of per mail naar: [email protected] Hier kunt u een bericht achterlaten en vermelden dat het gaat om een eerste afspraak. Er wordt dan zsm contact met u opgenomen. 

Actuele wachttijd en start behandeling (op 23-06-2021): Aanmeldstop

Op dit moment is er helaas geen plek voor nieuwe aanmeldingen in de praktijk. Het is nog niet bekend tot wanneer de aanmeldstop zal duren. Als deze stop opgeheven kan worden, staat hier de actuele wachttijd genoemd.

Bij een passend behandeladvies, gaat de behandeling gelijk van start in aansluiting op de intakefase (1-2 gesprekken).

Afspraak afzeggen/verzetten:

Als u een afspraak wilt afzeggen of verzetten, wordt u verzocht dat minstens 24 uur van tevoren te doen, door op te bellen en/of op de VoiceMail in te spreken. Dit kan ook buiten kantooruren. Een te laat afgezegde afspraak wordt volledig in rekening gebracht en niet door uw zorgverzekering vergoed.

Treeknormen:

Als u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met uw zorgaanbieder, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 4 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt en dat binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling is gestart. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen)

Privacy:

Alle informatie die u mij geeft, wordt strikt vertrouwelijk behandeld. Ik heb een beroepsgeheim en dat betekent dat ik met niemand over de dingen die u mij toevertrouwt mag praten of schrijven zonder dat u daarvoor expliciet toestemming geeft.

Uw dossier is niet in te zien door derden en wordt niet gedeeld met andere hulpverleners. Slechts de wettelijk vereiste gegevens worden gedeeld met de zorgverzekeraars, dit in verband met de facturatie. Voor het verstrekken van informatie aan huisartsen en andere hulpverleners is altijd uw toestemming vereist.

Wanneer een derde verzoekt om informatie, wordt u hiervan op de hoogte gesteld

Aan u wordt de beantwoording hiervan schriftelijk voorgelegd, waarna uw schriftelijke toestemming wordt gevraagd.

Klachtenregeling:

Er wordt naar gestreefd om de begeleiding en behandeling zo goed mogelijk af te stemmen op uw wensen en verwachtingen. Toch kan het voorkomen dat u van mening bent dat u niet goed of onzorgvuldig behandeld bent. Als u vragen of klachten heeft, aarzel dan niet om deze met mij te bespreken. Dan kunnen we samen zoeken naar een goede oplossing.

Mocht het niet lukken om de ontstane problemen met elkaar op te lossen, dan kunt u gebruik maken bemiddeling door een klachtenfunctionaris van de beroepsvereniging Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen & Psychotherapeuten (LVVP) (zie http://www.lvvp.info/voor-clienten)

Kwaliteitsstatuut:

Per 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van generalistische en gespecialiseerde GGZ binnen de Zorgverzekeringswet, verplicht een kwaliteitsstatuut openbaar te maken

Walinga Psychotherapie beschikt over een bij het Zorginstituut Nederland (ZiNL) bekend goedgekeurd kwaliteitsstatuut. Deze is op te vragen in de praktijk.

0